Vissersclub Neptunus - foto's 2012

Ankervissen, zaterdag 24 november

Gezien de vangsten op de wrakken nog slecht zijn en er de laatste tijd redelijk tot goed gevangen werd met ankervissen, gingen we dan maar ankervissen. Onze collega's van de Zeeboenken vingen een week eerder nog zo'n 50 stuks per man. Helaas lijkt onze club en ankervissen geen goede combinatie, want de vangst was vandaag niet zoals gehoopt... Maar langs de andere kant, iedereen kon met vis naar huis weekeren, iets wat we zeker niet hadden kunnen zeggen als we naar de wrakken zouden gaan. Maar blijkbaar is ankervissen ook een specialiteit die onze vissers (echte wrakvissers) niet helemaal beheersen, want Jos Geens ving toch 55 visjes (scharren en wijting).

Mosseldag, zaterdag 10 november

Dit jaar hadden we helaas wat minder gasten dan de voorbije jaren. Uiteindelijk waren er 379 gasten op onze mosseldag. De mosselen waren er echter weer zeer goed. We hopen volgend jaar toch terug meer dan 400 gasten te mogen ontvangen...

Clubfeest, zaterdag 6 oktober

Het clubfeest was weer zeer gezellig. Eerst was er het lekkere eten, klaargemaakt door John Bongaerts. Daarna was er een gastoptreden van Ludo, die het publiek al wat opwarmde. Daarna nam DJ Herman het over. Na een lange carriere als DJ maakte Herman zijn afscheid bekend. Tijdens de avond ging ook de prijsuitreiking van ons clubkampioenschap door. De gezellige avond werd afgesloten met de trekking van de tombola.

Foto's    (Met dank aan Jos voor de foto's)
filmpje 1  -  filmpje 2  -  filmpje 3

Vis-Rook-Happening, zaterdag 22 september

De makrelen en paling waren weer heerlijk. Alleen viel de opkomst wat tegen. We merkten het al aan de bestellingen dat er minder interesse was, terwijl we net dit jaar over veel makrelen beschikten. De paling was uitverkocht met de bestellingen aangezien velen nog bestelden NA de uiterste besteldatum en we geen paling meer konden bijbestellen ... jammer, zo viel er geen extra paling te verkopen op de dag zelf, ondanks dat er wel nog vraag naar was. Makrelen waren er voldoende en jammer genoeg zijn er een hele hoop makrelen niet verkocht geraakt. Maar wie de makrelen en paling geproefd heeft, zal tevreden zijn over de kwaliteit !

Forelvissen, zaterdag 15 september

Het was weer een zeer gezellige dag. Om iets na 8.00 uur gaven we het startschot (fluitsignaal) en werden de eerste zalmforellen gevangen. Om 11.30 uur was er een pauze van een uur en kregen we soep met broodjes. Daarna gingen we verder met vissen tot 16.00 uur. De vis werd verdeeld zodat IEDEREEN met 5 mooie zalmforellen naar huis kon weerkeren. Jef Veekmans was (alweer) de dagkampioen, met 15 stuks. Om 17.00 uur sloten we de dag af met een warme maaltijd, bestaande uit soep, kotelet met frieten en een nagerecht. De vangst was dit jaar weliswaar iets minder dan vorig jaar, maar toch was het weer een gezellige dag.

Makreelvissen, zaterdag 28 juli

Er was voorzien dat we om 6 uur zouden uitvaren. Maar we waren al vroeg in de haven en dus konden we reeds om 5.30 uur uitvaren. De week voordien hoorden we diverse slechte vangstberichten betreffende makreel. We vaarden daarom extra ver tot bij de Belgische kust waar de makrelen blijkbaar nog wel zitten. In het begin ging het niet zo goed. Er werden wel steeds makrelen gevangen maar het was ook telkens snel gedaan met makrelen vangen. Op het laatste daarentegen ging het zeer snel met de vangst. We konden zo een goede 1700 makrelen vangen voor de club. De vis-rook-happening zal dus dit jaar weer kunnen doorgaan !

Makreelvissen, vrijdag 20 juli

Aangezien het makreelvissen van 23 juni niet doorgegaan was en we berichten kregen dat er goed makreel gevangen werd, zijn we met 10 personen met de ZeeArend gaan makreelvissen voor de club. De vangst was niet zoals verwacht. Maar er zitten toch al 350 makrelen in de vriezers voor onze vis-rook-happening.

Barbecue, zondag 8 juli

In het begin van de week de weerberichten bekeken en alles zag er goed uit voor het weekend. Maar naarmate het weekend naderde, verslechterde ook de weersverwachting. Maar toen was het te laat om een barbecue met 90 gasten af te gelasten aangezien het eten besteld was. 's Morgens nog eens een laatste keer het weerbericht gecontroleerd en vanaf 17 uur zou het weer verbeteren ... O, wat was de weersvoorspelling verkeerd. Tot 18 uur was het redelijk weer, maar toen begon het juist harder te regenen. Gelukkig kon bijna iedereen in de tent eten, terwijl de "bakkers" buiten de tent stonden te barbecuen. Hopelijk hebben we volgend jaar nog eens mooi weer met onze barbecue !

Wrakvissen, zaterdag 2 juni

Het weer was alleszins zeer goed. Niet te koud, niet te warm, een beetje zon, weinig golven ... dus zover was de dag al geslaagd. Helaas was de vangstverwachting nog steeds niet al te best. Daarom onmiddellijk ver gevaren tot 40 mijl. We wisten hier toch een aantal mooie grote gullen te vangen. Nand Boes ving de grootste gul, namelijk eentje van 3,800 Kg. We haalden een gemiddelde van 2,5 gullen. De dagkampioen was Bob Tyszko met 8 gullen. Al bij al toch niet zo slecht.

Wrakvissen, zaterdag 14 april

Om 3.15 uur vertrokken we in Lommel. Na onze tussenstop in Ranst trakteerde ons clublid Jean-Pierre (die meegedaan heeft aan het VTM programma "De Meesterbakker") op een stukje gebak. (hint hint, 't was lekker, mag nog eens). Bij aankomst in de haven snel opstappen zodat we nog samen met de andere boten door de sluis konden. Ondanks de slechte verwachting, haalden we toch nog een gemiddeld van 2,5 MAATSE gullen vangen. Helaas vingen we ook minstens evenveel ondermaatse gullen, die teruggezet werden met een afspraak binnen een paar jaren... Onze dagkampioenen waren onze buschauffeur Jef en Jos Sevens, beiden met 7 maatse gullen. Al bij al toch niet zo slecht.

Wrakvissen, zaterdag 10 maart

De vangstverwachting was niet al te hoog, maar toch wist Johan er een mooie visdag van te maken. Mooi, kalm weer. Zodra we in Neeltje Jans aankwamen, moesten we zo snel mogelijk opstappen zodat we zo snel mogelijk konden vertrekken. Gezien de vangsten dichterbij slecht zijn, had Johan het plan opgevat om onmiddellijk ver weg te varen. Regelmatig kwam er een gul boven. Rond de middag naar een volgend wrak gevaren en ook hier kwam er regelmatig een gul naar boven. We haalden een gemiddelde van 4 gullen per visser. Ronny Vangerven was vandaag de kampioen met 8 gullen. Ook waren er mooie exemplaren bij : Bob Tyszko ving een gul 4,060 Kg, verder nog exemplaren tussen 2 en 3 kg. Aangezien we ver weg waren van de haven, namelijk 38 mijl, was het toch 3,5 uur terugvaren. Al bij al een mooie visdag !

Bekijk hier het filmpje

Wrakvissen, zaterdag 11 februari

Bij de busrit naar Stellendam waren we in Valkenswaard getuigen van een grootscheepse politieachtervolging. De auto van de verdachten was geramd en één verdachte lag op de grond en werd in bedwang gehouden door een agente. Verschillende agenten waren nog op zoek naar andere verdachte(n) ... De weg was versperd en we konden pas na een tijdje onze reis verderzetten. Zie volgend artikel over dit incident
De Stella Bel lag vandaag in de buitenhaven. Ze hadden daags voordien meer dan 2 uur gewerkt om de boot uit het ijs te varen naar de buitenhaven.
Over de vangst kunnen we heel kort zijn : NIKS ! Ondanks alle moeite van de schipper (ver gevaren) was het resultaat NIKS. Geprobeerd om tijdens het terugvaren nog eventjes op anker te vissen, maar ook dit leverde niks op.
Op facebook volgend bericht gezien van iemand die met een eigen kleine boot was gaan vissen, dus het was voor iedereen slecht die dag

Hopelijk volgende keer beter ...

Bekijk hier het filmpje

geen foto's gemaakt

Zettersprijskamp, vrijdag 3 februari

Precies vandaag trakteerde koning Winter ons met een dik sneeuwtapijt. Op de radio waarschuwde men iedereen om thuis te blijven tenzij het niet anders kon ... Gevolg: vele mensen zijn niet tot op onze zettersprijskamp geraakt. Toch waren er nog 24 kaarters aanwezig, wat gezien de weersomstandigheden toch niet zo slecht was.

ALGEMENE VERGADERING, zaterdag 28 januari

Er waren slechts een 40-tal leden aanwezig op onze Algemene Vergadering. Wat toch een stuk minder is dan de voorbije jaren.
Onze voorzitter Jo Bervoets heeft besloten het bestuur te verlaten omdat zijn bestuurswerkzaamheden niet meer te combineren was met zijn andere hobby (jagen). We willen Jo bedanken voor de voorbije 8 jaren als voorzitter.
We verwelkomen Guy Vandenberk als nieuw bestuurslid.
Omwille van de prijsstijgingen van de boot en bus in de voorbije jaren, zijn we genoodzaakt om de prijzen van onze vistrips vanaf 1 maart met € 5,- te verhogen.

Foto's van vistrips van onze leden
(niet door de vissersclub ingericht)

Wrakvissen, zondag 5 augustus

Met 6 personen van de vissersclub gingen we wrakvissen met de nieuwe boot van Tonie (vroegere schipper van de Mijntje). De nieuwe boot vaart onder de naam Mijntje Yvonne. Op deze boot is er veel plaats voor de 12 vissers en de boot is voorzien van alle mogelijke apparatuur. De vangst was wat minder dan verwacht, maar gelijkaardige berichten hoorden we ook van andere bootjes. Nochtans had Tonie alle moeite gedaan en ver weg gevaren.