Vissersclub Neptunus - vissen op zee (kustvissen, wrakvissen, makreelvissen, ...)

Wij melden het overlijden van Yvonne, echtgenote van ons bestuurslid Piet Van Ansem

Overlijdensbericht

onze
sponsors

Vertalingen van onze site (google translate)
Nederlands Français Englisch Deutsch

Volgende activiteiten :

• Zaterdag 23 december : zeevissen met Maatje-Adriana of Maatje
  • Zaterdag 27 januari : Algemene vergadering - Bestuursverkiezing !
  • Zaterdag 17 februari : zeevissen met Maatje-Adriana of Maatje

on-line inschrijvingen   Laatste berichten, zie tweets (rechts)

Maatje Adriana Maatje

Volg ons op sociale media : Facebook en Twitter

Nieuws / Meldingen van onze collega's, sponsors, leden, ... :

Zaterdag 11 november, mosseldag

Foto's
Bij deze nog onze dank aan
  • Alle gasten
  • Alle sponsors
  • Maar zeker ook aan alle mensen die ons geholpen hebben tijdens deze dag

Zaterdag 7 oktober, clubfeest

Updates december

• 18 december
  • 17 december
    • Er kan nu ingeschreven worden voor de eerste vistrip van 2018. Op zaterdag 17 februari gaan we met de Maatje Adriana of de Maatje vissen
      on-line inschrijvingen
  • 14 december
    • Op 12 december is Yvonne, echtgenote van ons bestuurslid Piet Van Ansem overleden.
      Afscheid in huis, zaterdag 16 december van 14 tot 15.30 uur en van 19 tot 20 uur. Uitvaartdienst in het crematorium van Heeze,  maandag 18 december om 11 uur
      Overlijdensbericht

• 8 december
    • De uitslag van de tombola is verwijderd van de website. De prijzen moesten afgehaald worden voor 30 november.
  • 6 december
    • Op zaterdag 27 januari zal de Algemene Ledenvergadering doorgaan. Op deze vergadering zal het bestuur verkozen worden voor de volgende 3 jaren (2018-2020). Kandidaat-bestuursleden kunnen zich melden bij het bestuur.
  • 3 december
    • De opendeurdagen bij onze busuitbater zijn achter de rug. Gegevens hieromtrent verwijderd van de website
  • 1 december
    • De vistrip van 2 december gaat NIET door. De vissers die mee zouden gaan, hebben een e-mail ontvangen met verdere uitleg. Gegevens van deze vistrip verwijderd van meerdere pagina's
    • Statistiek van de website bijgewerkt

Updates november

• 30 november
  • 26 november
    • Overlijdensbericht van Lies Boes terug verwijderd van de startpagina
  • 18 november
    • De vistrip van zaterdag 18 november kan helaas niet doorgaan. De golfhoogte gaat oplopen tot 2 meter en meer. Jammer, want de boot was redelijk goed bezet. Het zou onze kennismaking zijn met de nieuwe boot MAATJE van de rederij Hoogerwerf. Misschien zal daarom de vistrip van 23 december misschien doorgaan met deze boot (nog niet 100% zeker)
    • Overlijdensbericht van Lies Boes toegevoegd (moeder van Christien Geerts en grootmoeder van Albert Pellens
       www.internetgazet.be/overpelt/lies-boes-overleden.aspx
  • 13 november
    • Foto's en kort verslag toegevoegd van de mosseldag
  • 12 november
    • De mosseldag is weer intussen achter de rug. Foto's en verslag volgen nog. Pagina's inschrijvingen en kalender aangepast.
  • 8 november
  • 2 november
    • Enkele banners van onze sponsors aangepast
  • 1 november
    • Statistiek van de website bijgewerkt
    • Kalenders voor op de desktop, een foto voor december toegevoegd

Mijlpalen

• 5 september 2017 : deze maand mocht onze website de 250.000ste bezoeker ontvangen
  • september 2015 : deze maand mocht onze website de 225.000ste bezoeker ontvangen
  • 24 februari 2014 : Vandaag mocht onze website de 200.000ste bezoeker ontvangen
  • 1 februari 2014 : Onze vissersclub bestaat 25 jaar.
  • 28 oktober 2012 Vandaag mocht onze website de 175.000ste bezoeker ontvangen
  • 22 mei 2011 : Vandaag mocht onze website de 150.000ste bezoeker ontvangen
  • 1 maart 2010 : Onze website bestaat 10 jaar !
  • 18 februari 2010 : De foto van Alfonso met een kabeljauw van 92 cm (vistrip 19 december 2009) stond in het tijdschrift "Zeehengelsport".
    Klik hier voor het artikel
  • 31 januari 2010 : Vandaag mocht onze website de 125.000ste bezoeker ontvangen
  • 1 februari 2009 : Onze vissersclub bestaat 20 jaar.
  • 21 oktober 2008 : Vandaag mocht onze website de 100.000ste bezoeker ontvangen
  • 18 april 2007 : Vandaag mocht onze website de 75.000ste bezoeker ontvangen
  • In het april-nummer van "Zeehengelsport" werd onze club voorgesteld. Klik hier voor het artikel
  • 25 oktober 2005 : Vandaag mocht onze website de 50.000ste bezoeker ontvangen

Ter nagedachtenis aan Emma en Emily Molemans,
 slachtoffers van het busongeval in Zwitserland op
 13 maart 2012 (tunnel Sierre)

2 0 1 7

Zaterdag 11 november, mosseldag. We mochten dit jaar 272 personen verwelkomen op onze mosseldag. Het is minder dan de vorige jaren. Waarschijnlijk heeft de karnaval en andere eetdagen die op dezelfde dag georganiseerd werden ons wat klanten gekost, maar zo konden we ons nog beter concentreren op onze gasten. Tot nu toe enkel nog maar goede opmerkingen gehoord ... De mosselen waren heel lekker en ook de frieten. Dit jaar werden de frieten gebakken door Ad die de frietkraam vorig jaar overgenomen heeft van Mike. We hopen op een blijvende goede samenwerking met Ad.
Foto's
Zaterdag 7 oktober, clubfeest. Om 19 uur begon het clubfeest met een lekker koud en warm buffet, gevolgd door een lekker dessert. Net zoals vorig jaar was het eten weer heel lekker. Na het eten was er het eerste optreden van Eric. Hij bracht zijn komische act "De Pechvogel". Na het optreden was er de prijsuitreiking van ons clubkampioenschap. Daarna volgde de 2de komische act van Eric getiteld "Levensgenieter". De avond werd afgesloten door de trekking van onze jaarlijkse tombola.
Zaterdag 12 augustus, Vis-Rook-Happening aan de Meerpaal. We hebben dit jaar 185 kg makreel en 78 kg paling gerookt. Uiteindelijk is alle vis verkocht ! Helaas was het weer niet al te goed. We hadden het minder goede weer wel een beetje ingecalculeerd en een beetje minder makreel besteld. De paling was net op, makreel hadden we meer kunnen verkopen als we meer hadden gehad. Spijtig genoeg blijven de mensen laattijdig bestellen (na de deadline) waardoor het voor ons zeer moeilijk is om de juiste hoeveelheid te bestellen. Voor de mensen die nog makreel wilden maar die we moesten teleurstellen omdat de makreel op was, Sorry ... maar een tip voor volgend jaar TIJDIG BESTELLEN want de bestellingen gaan voor...
Vrijdag 21 juli, makreelvissen met de Maatje Adriana. Dit jaar waren er niet veel meeuwen te bespeuren. Af en toe enkele meeuwen maar nooit een echte groep meuuwen. Qua aantal was de vangst eigenlijk zo slecht nog niet (zo'n 40 à 50 stuks per persoon, maar ook een paar mensen met meer dan 80 stuks). Alleen jammer dat de meeste makrelen wat aan de kleine kant waren.
Foto's
Zondag 25 juni, barbecue aan de Meerpaal. Na enkele weken (te) warm zomerweer was het nu wat frisser. Het mocht een paar graden warmer zijn, maar voor de rest was het perfect barbecueweer. Er waren dan ook 108 personen (98 volwassenen + 10 kinderen) aanwezig op onze barbecue. En voor zover we gehoord hebben, waren ze allemaal tevreden over het eten. Dus wat ons betreft was het een zeer geslaagde activiteit.
Zaterdag 3 juni, kustvissen Breskens. De weersverwachting was de hele week 3 beaufort. Maar in laatste instantie wijzigde de verwachting naar 4-5 beaufort. Bovendien kwam de wind ook uit de verkeerde richting waardoor er bijna geen beschutte plaats was. 's Morgens was het weer nog niet zo slecht, dus iets verder uit de haven geprobeerd. De laatste weken waren er massa's schar gevangen, maar sinds een tweetal dagen was het ineens gedaan. Dus eigenlijk kwamen we een week te laat ... jammer. Naarmate het weer verslechterde dichter richting Breskens gevaren. Op de laatste visstek, iets voorbij Breskens op de Westerschelde, wist Ludwig toch nog 2 tongen te vangen. De krabben waren hier ook aanwezig. Vanwege het steeds verslechterende weer en de slechte visvangst hebben we de vistrip iets ingekort. Voor de volgende vistrip in Breskens (8 juli), hopen we dat de tongen er weer zijn ...  En hopelijk beter weer, want als we deze weersverwachting eerder gehad hadden, dan was deze vistrip zeker niet doorgegaan.
Zaterdag 13 mei, wrakvissen met de Mijntje-Yvonne. We hadden weer mooi weer, dus we konden ver weg varen. De voorbije dagen waren de vangsten redelijk. Maar vandaag was het een beetje een off-day. Op het eerste wrak kregen we al bezoek van een groepje bruinvissen. Mooie vissen en erg mooi om te zien, maar helaas is dat meestal ook een slecht voorteken, want deze vissen lusten ook graag een visje... Geprobeerd een paar foto's te nemen van de bruinvissen, maar dat valt niet mee, want je weet nooit waar ze boven water komen en voor je kan afdrukken zijn ze weer onder water.
Foto's
Zaterdag 11 maart, kustvissen met diverse bootjes uit Breskens. Weeral een dag met mooi weer op zee. Bijna geen wind en geen golven. Rond de middag eventjes het zonnetje er bij. Om 5 uur vertrokken we aan de Meerpaal in Lommel. Daarna nog 2 tussenstops (Meerhout en Wommelgem) om nog wat vissers op te pikken. Rond 7.30 uur waren we in Breskens. We vaarden uit met de bootjes Discovery, Yves4, Jeti, Jean-Henri en de Jordy. De vangsten waren een beetje afhankelijk van op welke boot je stond. Op 2 bootjes was de vangst eerder slecht. Op de andere 3 bootjes was de vangst best wel redelijk goed, niet top, maar toch redelijk goed. Iets na 16.00 uur terug in de haven. Eerst nog een lekkerbek gaan eten en dan de terugreis terug naar Lommel.
Zaterdag 18 februari, wrakvissen met de Andromeda. Het was prachtig weer. Weinig wind en dus ook weinig golven. De schipper had gevraagd om vroeger te komen zodat we al om 5.30 uur konden uitvaren. Het plan was om onmiddellijk ver weg te varen. Een vaartocht van 4 uur stond ons te wachten. We vingen een gemiddelde van 2 maatse gullen per visser. Verder werd er ook weer veel steenbolk gevangen, zelfs wijtingen en een paar platvissen. De rapporten van de andere boten waren slechter, dus het initiatief van de schipper om ver weg te varen bleek een goede beslissing te zijn.
Een paar foto's gemaakt in de kantine ...
Zaterdag 21 januari, Algemene Vergadering. Er waren zo'n 33 leden aanwezig op onze Algemene Vergadering. De leden kregen een uitgebreid verslag van 2016 en onze plannen voor 2017. Ontslagnemend bestuurslid Guy Vandenberk werd vervangen door Bert Beckers. Wij willen Guy en ook Esmeralda danken voor hun inzet in de voorbije jaren.

2 0 1 6

Zaterdag 17 december, wrakvissen met de Maatje Adriana. Het was prachtig weer. Weinig wind en bijgevolg ook zeer weinig golven. Ideaal visweer dus. Helaas was de gul (kabeljauw) niet op de afspraak. Steenbolk daarentegen was er wel overvloedig. Dus iedereen had wel vis, maar niet echt de vissoort die we wilden.
Zaterdag 26 november, wrakvissen met de Mijntje-Yvonne. In het begin van de week zag het weerbericht er slecht uit, maar we kregen uiteindelijk toch goed weer. Vrijdag was het te slecht weer, zondag ging de wind ook weer toenemen, en de dag daartussen was het goed weer zodat we toch konden gaan vissen. We zijn zeer ver gevaren, tot in Engels water. Toen er van uit Engeland een waarschuwing kwam dat de wind over een 6-tal uren wind tot 8 beaufort zou toenemen, zijn we een stukje terug gevaren. Dus goed weer, maar de vangst is dan weer niet goed te noemen. Bij bijna elke drift zodra het aas op de grond kwam aanbeet. Helaas telkens weer de verkeerde vissoort. Steenbolk, steenbolk en nog eens steenbolk. Af en toe zat er dan wel een gulletje tussen. Dagkampioenen waren Johan Geboers en ikzelf met ieder 6 stuks (steenbolk niet meegeteld)
Zaterdag 12 november, mosseldag. Er waren 347 gasten aanwezig op onze mosseldag. Dit waren er iets minder als vorig jaar, maar waarschijnlijk zit het verlengd weekend er voor iets tussen en waren sommige gasten een weekendje weg. De dag is weer goed verlopen. Na zoveel jaren is de ploeg goed op elkaar ingespeeld zodat het zowel in de keuken als in de zaal zeer goed verloopt. Ook vele positieve commentaren gehoord.
Foto's

Zaterdag 22 oktober, kustvissen Breskens. Toen we in Breskens aankwamen was het licht aan het regenen. Gelukkig stopte de regen toen we uitvaarden.
Een aantal bootjes gingen richting Cadzand waar er vooral wijting te vangen was en af en toe ook schar of tong. Zelfs een gulletje van 59 cm werd er gevangen.
Andere bootjes vaarden naar de overzijde, daar werd er meer schar gevangen maar minder wijting.
Iedereen was zeer tevreden over de vangst. Ook het weer is uiteindelijk zee mooi geweest. Wat wil je nog meer ?
Foto's

Zaterdag 13 augustus, Vis-Rook-Happening. De vis-rook-happening van zaterdag 13 augustus was een succes. We hadden 200 kg makreel en 85 kg paling gerookt en allemaal verkocht op deze dag. Dus zondag geen verkoop meer, want we zijn uitverkocht. Vele mensen hadden niet op voorhand besteld waardoor we op het laatste toch wat mensen moesten teleurstellen omdat de vis op was ... moraal van het verhaal, volgend jaar op voorhand bestellen.
Foto's   filmpje
Verslag van de havenfeesten en de lampionnentocht op Lommel-TV
Zaterdag 6 augustus, wrakvissen met de Mijntje-Yvonne. Donderdag waren er bij de schipper nog wat twijfels omtrent het weer. Maar dat was echt niet nodig want we hadden SUPER-weer. Niet al te hoge golven en het zonnetje erbij. Wat wil je nog meer ? Vis ! Voor sommigen was de visvangst goed (tot 14 stuks) maar anderen hadden een slechte vangst. "Vriend" steenbolk was weer massaal aanwezig waardoor je al beet had zodra je lood de bodem raakte. Hierdoor had de kabeljauw weinig kans om te bijten. Er werden uiteindelijk 54 maatse gullen gevangen. Maar nog veel meer ondermaatse gullen, deze hebben de kans gekregen om te groeien tegen volgend jaar. Er werden wel een aantal mooie kabeljauwen gevangen, waaronder eentje van 4,8 kg.
Foto's

Donderdag 21 juli, makreelvissen met de Andromeda. We hebben een oude traditie terug opgerakeld, namelijk makreelvissen op de Nationale Feestdag. Het was mooi weer en de vangsten waren ook goed. Er werden 70 tot 100 makrelen per visser gevangen. Mooie visdag !

Zaterdag 9 juli, kustvissen op tong van uit Breskens. Met 4 bootjes (Discovery, Jeti, Jean-Henri en de Jordy) gingen we op tong vissen van uit de haven van Breskens. Er werden een aantal mooie tongen gevangen waaronder een exemplaar van 39 cm gevangen door Lambert.
Zaterdag 25 juni, wrakvissen met de Maatje Adriana. De afwezigen hadden weeral ongelijk. Terwijl men thuis last had van slecht weer met enorm veel regen, zaten wij op zee in het zonnetje en met bijna geen wind... Ook de visvangst was goed, we vingen gemiddeld 6 maatse gullen per visser en minstens evenveel ondermaatse gullen. Dat er zo veel ondermaatse gullen zitten, is misschien wel een goed teken voor de toekomst. Verder natuurlijk ook weer een massa steenbolk en ook vele grote horsmakrelen. Ook zijn er meerdere rode ponen en mul gevangen, deze vissen worden meer gevangen dan in het verleden. De zwaarste vis van de dag was voor Bob Tyszko met en gul van 4,500 kg
Foto's
Zaterdag 4 juni, wrakvissen met de Mijntje-Yvonne. Op vraag van de schipper zijn we reeds om 5 uur uitgevaren. Daarom moesten we al om 2 uur vertrekken in Lommel. Om 4.30 uur waren we in Stellendam en niet veel later kwam Tonie aanvaren met de Mijntje-Yvonne. Eerst geprobeerd op een wrak op 25 mijl. In totaal denk ik dat we zo'n 10 tot 12 wrakken aangedaan hebben en zijn we uiteindelijk toch op meer dan 50 mijl terechtgekomen, net niet in Engels water. We vingen wel wat gullen, maar niet echt grote exemplaren. Ook de steenbolken waren weer massaal aanwezig. Er zijn verschillende soorten vis gevangen : gul (kabeljauw), steenbolk, rode poon, mul, makreel, horsmakreel en zelfs een schar.
Zondag 29 mei, barbecue. De weersverwachting was niet ideaal, maar het viel toch mee met de buien. Tijdens het klaarzetten een buitje, maar dit was net over toen de eerste gasten arriveerden. Tussendoor nog een zacht buitje. Het terras bij de Meerpaal is dit jaar volledig vernieuwd met onder andere een prachtige tent. Ook een tweede tent hadden we voor de zekerheid opgezet. Er waren dit jaar 89 gasten, wat iets minder is als vorig jaar maar dit jaar waren er verschillende andere gelijktijdige evenementen ... Al bij al een geslaagde namiddag met allemaal tevreden gasten en dat is toch het belangrijkste
Zaterdag 9 april, wrakvissen met de Andromeda. Op het eerste wrak werd er een massa steenbolk gevangen. Ingooien en onmiddellijk beet. Maar je voelt onmiddellijk dat het 'maar' een steenbolk is. Wie het aandurft om dan nog eventjes te wachten loopt het risico om 2 of 3 steenbolken gelijktijdig op te halen. Na een tijdje naar een volgend wrak. Vanaf hier waren de steenbolken niet meer zo massaal aanwezig en kregen de gullen ook de kans om te bijten. Er kwam op elk wrak wel een gulletje omhoog maar de aantallen zijn nog niet wat ze moeten zijn. Onze chauffeur Jef bleek de beste visser te zijn met 3 stuks. Ikzelf bleef net plakken op 2 stuks, maar waarschijnlijk wel de grootste en zwaarste kabeljauw van dit seizoen. Jammer dat ik hem niet heb laten wegen, want hij was toch 74 cm lang ...
Zaterdag 26 maart, kustvissen kleine bootjes Breskens. De laatste maanden werd er van uit Breskens redelijk wat gul gevangen, dus het plan was om op gul te gaan vissen. De weersverwachting was niet al te goed, maar het zou geen probleem mogen geven. Om 6.30 uur vaarden wij uit richting de kust voor Knokke om daar wat gul te vangen. De weersvoorspelling was er echter naast en de wind waaide aanzienlijk harder dan voorzien. Hierdoor was het moeilijk om te vissen en hierdoor viel de visserij ook tegen. Er werden toch een paar gullen gevangen.
Foto's
Zaterdag 23 januari, Algemene Vergadering. Er waren zo'n 45 leden aanwezig op onze Algemene Vergadering. De leden kregen een uitgebreid verslag van 2015 en onze plannen voor 2016.