Vissersclub Neptunus - vissen op zee (kustvissen, wrakvissen, makreelvissen, ...)

_  VISTRIP  GAAT  DOOR  !  _

Nieuws / Meldingen van onze collega's, sponsors, leden, ... :

Updates maart

• 27 maart
    • De vistrip van zaterdag 30 maart gaat door !
  • 11 maart
    • 2de boot voor makreelvissen 10 augustus, is de ZeeArend 1
  • 10 maart
    • Kalender voor 2024 verder aangevuld
      • Zaterdag 30 maart - ankervissen kleine bootjes Breskens - Inschrijvingen
      • Zaterdag 27 april - ankervissen all-in met Nautilus of Nemo (Vlissingen) - Inschrijvingen
      • Zaterdag 18 mei - ankervissen all-in met de ZeeArend 3 (Vlissingen) - Inschrijvingen
      • Zaterdag 10 augustus - makreelvissen met de Nautilus 2 + ?? (Neeltje Jans)
      • afhankelijk van de vangst voorzien we eventueel nog een vistrip op tong in juni of juli. OF indien er interesse voor is, misschien een trip op haai
  • 9 maart
    • Er kan vanaf nu ingeschreven worden voor de vistrip van 30 maart met meerdere kleine bootjes uit Breskens
    • We zijn bezig met het plannen van de volgende vistrips
      • april : datum nog in bespreking
      • mei : 18 mei, met de ZeeArend 3 uit Vlissingen, nog geen inschrijvingen mogelijk
  • 1 maart

Updates februari

• 29 februari
    • Statistiek van de website bijgewerkt
    • Getijden februari verwijderd
    • Updates januari verwijderd
    • Kalenders voor op de desktop op de fotopagina : maart
  • 4 februari
    • Foto's toegevoegd van de vistrip van 27 januari
  • 1 februari

Mijlpalen

• 29 december 2023 : deze maand mocht onze website de 300.000ste bezoeker ontvangenen
  • 3 maart 2020 : deze maand mocht onze website de 275.000ste bezoeker ontvangenen
  • 1 maart 2020 : Onze website bestaat 20 jaar !
  • 4 februari 2019 : Onze vissersclub bestaat 30 jaar.
  • 5 september 2017 : deze maand mocht onze website de 250.000ste bezoeker ontvangen
  • september 2015 : deze maand mocht onze website de 225.000ste bezoeker ontvangen
  • 24 februari 2014 : Vandaag mocht onze website de 200.000ste bezoeker ontvangen
  • 1 februari 2014 : Onze vissersclub bestaat 25 jaar.
  • 28 oktober 2012 Vandaag mocht onze website de 175.000ste bezoeker ontvangen
  • 22 mei 2011 : Vandaag mocht onze website de 150.000ste bezoeker ontvangen
  • 1 maart 2010 : Onze website bestaat 10 jaar !
  • 18 februari 2010 : De foto van Alfonso met een kabeljauw van 92 cm (vistrip 19 december 2009) stond in het tijdschrift "Zeehengelsport".
    Klik hier voor het artikel
  • 31 januari 2010 : Vandaag mocht onze website de 125.000ste bezoeker ontvangen
  • 1 februari 2009 : Onze vissersclub bestaat 20 jaar.
  • 21 oktober 2008 : Vandaag mocht onze website de 100.000ste bezoeker ontvangen
  • 18 april 2007 : Vandaag mocht onze website de 75.000ste bezoeker ontvangen
  • In het april-nummer van "Zeehengelsport" werd onze club voorgesteld. Klik hier voor het artikel
  • 25 oktober 2005 : Vandaag mocht onze website de 50.000ste bezoeker ontvangen

2 0 2 4

Zaterdag 27 januari, ankervissen all-in met de Nemo uit Vlissingen. De weergoden waren ons deze keer beter gezind dan 3 weken geleden. We konden dus verder weg varen. Hoewel de afspraak was om 7.45 uur in de haven, vaarden we al om 7.00 uur met de Nemo. We vaarden samen met de Nautilus naar onze visplek. De hele dag werden er scharren gevangen. Soms ééntje, maar ook regelmatig doubletten en tripletten. Ook kwamen er af en toe wijtingen aan boord, maar deze waren meestal aan de te kleine kant, helaas. Rond 10.30 uur kregen we een broodje frikandel te eten en dan rond 12.30 uur nog een broodje hamburger. Tussendoor trakteerde Boy, de schipper, ons ook meermaals op wat te drinken (bier, frisdrank, koffie, ...). Goed eten, goed drinken EN ook nog een goede portie vis, wat wil je nog meer ?
Foto's
Zaterdag 6 januari, ankervissen all-in met de Nemo uit Vlissingen. Tot midden van de week werd er prachtig, bijna windstil, weer voorspeld. We konden dus EINDELIJK nog eens gaan vissen. Vrijdag veranderden de voorspellingen plots en zou er toch wel een redelijk windje staan, maar we konden nog steeds gaan vissen. De afspraak was dat we rond 7.45 uur zouden samenkomen in de haven van Vlissingen. Maar aangezien we allemaal veel vroeger in de haven waren, vaarden we al uit rond 7.00 uur. Aangezien er toch veel wind stond, konden we nog niet onmiddellijk naar de beste plaatsen, maar ankerden we bij het diepste punt van de spijkerplaat. Er werd wijting en schar gevangen. Helaas was het overgrote deel van de wijting aan de kleine kant. Aangezien de visvangst bij de collega's niet beter was, werd er verkozen om niet te verkassen. Het was de eerste keer dat we met de Nemo gingen vissen aangezien deze boot pas sinds eind 2023 als sportvisboot actief is. De boot biedt veel plaats om te vissen aangezien er zowel van voor, aan de zijkant en de achterkant gevist kan worden. In de voormiddag werd er een broodje met worst geserveerd en in de namiddag was er een broodje hamburger. En regelmatig werd er drank (bier, cola, frisdrank, koffie) door de schipper aangeboden aan de vissers. Hopelijk hebben we de volgende keer nog beter weer en worden de wijtingen nog wat groter.

2 0 2 3

Zaterdag 15 april, ankervissen all-in met de Nautilus 2 uit Vlissingen. We hadden eigenlijk geboekt voor de Nautilus 1. De schipper stelde daags voordien voor om te gaan vissen met de Nautilus 2 omdat er op deze boot meer ruimte is voor onze vissers. We waren al rond 6.30 uur aan de sluizen in Vlissingen. Na een berichtje naar Boy, onze schipper, kwam de boot al snel naar ons toe en rond 7 uur vaarden we al uit. Tijdens de vaart konden de vissers genieten van koffie. In het begin werd er geregeld schar, soms met de 2 of 3, gevangen. Rond 11 uur werden we getracteerd op een broodje met spek en ei. Daarna viel de visvangst stil, wat een beetje te verwachten was met doodtij. Iets na 12 uur werden we dan weer getracteerd met een hamburger. Daarna verkasten we en toen de stroming ook weer toenam, werd er opnieuw goed schar gevangen. Tussendoor was er ook bier en frisdrank à volonté. Om 15.45 waren we terug in de sluizen van Vlissingen. Goede visvangst, goed eten, goed drinken, weinig wind en golven ... wat wil een visser nog meer ? niets toch..
Foto's
Woensdag 22 februari, Algemene Vergadering. Na de Algemene Vergadering van januari 2020 sloeg corona toe. Pas 3 jaar later konden we opnieuw een Algemene Vergadering houden. 27 leden waren aanwezig in de kleine zaal van "De Schakel". Tijdens de vergadering bespraken we de toestand van de kas en de evolutie van het ledenaantal en werd ook de kalender voor dit jaar besproken. Tijdens de pause werd een filmpje afgespeeld van het makreelvissen van vorig jaar. Met dank aan Hector en zijn maat van de filmclub voor het filmpje. We sloten af met de trekking van de tombola van 2022.
Filmpje makreelvissen 2022             Uitslag jaarlijkse tombola 2022

2 0 2 2

Zaterdag 5 ,november, ankervissen all-in met de ZeeArend 3. Door omstandigheden konden een aantal vissers helaas niet meegaan. Daarom hebben we noodgedwongen de ZeeArend 1 geannulleerd en enkel van op de ZeeArend 3 gevist. We hadden vandaag 2 schippers aan boord: Jordy en Jelle. Bij het uitvaren werd er al koffie geserveerd. Er stond wel een beetje wind en bijgevolg was er 's morgens nog twijfels of we naar de betere visplaatsen zouden gaan of dichter bij de kust blijven. Er werd gekozen om toch te proberen naar de betere visplaatsen te gaan. En het lukte goed en zodra we voor anker gingen, viel de deining ook nog zeer goed mee. De andere boten kozen om dichter bij de kust te blijven.Iets voor de middag werd er kippensoep met een broodje geserveerd en iets later nog een broodje rookworst. In de namiddag zou de wind toenemen en dus was het de vraag, blijven of verkassen naar dichter bij de kust. We kozen er voor om te blijven liggen en dat was een goede beslissing want de wind nam zelfs een ietsje af. Ook de visvangst was goed. Veel schar, helaas ook veel kleintjes, en verder nog enkele wijtingen en een bot. Iedereen was er over eens dat het een mooie vistrip was. Het weer viel beter mee dan voorzien en ook had iedereen zijn portie vis. Conclusie, wie er niet bij was, heeft iets gemist.
Foto's

Zaterdag 23 juli, makreelvissen met de ZeeArend 1 & ZeeArend 3. Om 5 uur kwam Willy ons met de nieuwste aanwinst van Meret Cars oppikken aan ons lokaal. Een nieuwe bus met nog maar slechts 1 reis op de teller. We waren met 23 vissers en iemand die mee kwam om te filmen. In de haven van Neeltje Jans werden we opgewacht door de schippers Freddy en Jordy. Om 7.40 uur lagen we al in de Sluis van Neeltje Jans en iets later vaarden we naar de eerste visplek. Hier zat duidelijk geen vis, dus vaarden we verder weg. We hadden een mooie dag op zee met bijna geen wind. Ook de temperatuur was goed, niet al te warm. Er werd goed makreel gevangen op de ZeeArend 1. Niet top, maar toch goed. Op de ZeeArend 3 waren de vangsten minder ten opzichte van de ZeeArend 1. Misschien zaten de beste vissers op de ZeeArend 1 ??

Zaterdag 14 mei, ankervissen met meerdere bootjes uit Breskens. Met 17 vissers trokken we naar Breskens. Door andere verplichtingen konden een 5-tal vissers die normaal altijd meegaan, er deze keer niet bij zijn. Verdeeld over 5 bootjes (Discovery, Jean-Henri, Jeti, M&M en Odyssee) vertrokken we naar onze visplek. De vangst was vooral schar.Bij terugkeer wilden de meesten in Breskens nog een gebakken vis gaan eten, maar de winkel was een weekje in verlof. Dus wachten tot terugkeer in ons lokaal voor een drankje, een friet of hamburger ...
Zaterdag 23 april, ankervissen all-in met ZeeArend 1 & ZeeArend 3. We hadden beide boten van de ZeeArend afgehuurd volgens een all-in formule. Er was 's morgens bij sommige vissers nog wat twijfel over het weer. Er stond weliswaar redelijk wat wind, maar aangezien de wind uit het oosten kwam, zou het volgens de schipper wel meevallen met de golven. En de schipper had gelijk. Onze vissers wisten ook te appreciëren dat we mochten opstappen aan de steiger in de haven in plaats van aan de sluis. In de haven kregen we alvast koffie. Nog eventjes de sluis passeren en dan richting onze visstek bij de kust van Zoutelande. We vingen vooral schar, af en toe een wijting. Maar er werd ook een haaitje en een zeebaars gevangen. Iets voor de middag werd er een kom kippensoep met een broodje geserveerd. En later kwam er dan nog een broodje rookworst. Ook werden er een drietal drankjes geserveerd.

2 0 2 1

Zaterdag 18 december, ankervissen met meerdere bootjes uit Breskens. Met 18 vissers trokken we naar Breskens. Verdeeld over 5 bootjes (Angel, Discovery, Jean-Henri, Jeti, M&M) vaarden we naar onze visplek. In eerste instantie vingen we vooral ondermaatse wijting. Maar later kwamen ook de maatse wijtingen en sporadisch een schar. Uiteindelijk had iedereen een mooie portie vis en dus was iedereen tevreden.
Bij terugkeer in Pelt, ging meer dan de helft van de vissers binnen in ons lokaal voor een drankje en een frietje of hamburger.
Foto's
Zaterdag 20 november, ankervissen met de ZeeArend 1 & ZeeArend 3. We hadden beide boten van de ZeeArend afgehuurd volgens een all-in formule. In de sluis kregen we al een kop koffie met een koek en dan vaarden we richting onze eerste visstek. Er kwam wel veel vis boven, maar helaas waren de meesten onder de maat. Dus werd er naar een andere visstek gevaren. Hier zaten minder vissen, maar de meesten waren wel aan de maat. Iets voor de middag werd er een kom soep met een broodje geserveerd. En later kwam er dan nog een broodje rookworst. Ook werden er een drietal drankjes geserveerd. Uiteindelijk was iedereen wel tevreden met de vangst.
Zondag 17 oktober, ankervissen met meerdere bootjes uit Breskens. Met 21 vissers trokken we naar Breskens. Verdeeld over 6 bootjes (Angel, Discovery, Jean-Henri, Jeti, Mango, Yveda) vaarden we naar onze visplek. Op de eerste visplaats vingen we vooral kleinere vis. Omdat de weersomstandigheden ook niet ideaal bleken, gingen een aantal bootjes naar een andere visplaats. Hier werd er iets minder gevangen, maar wel grotere vissen. Naast de gebruikelijke schar en wijting, werden er ook een paar tongen en zelfs een haaitje gevangen. Op het einde van de dag had iedereen wel voldoende vis. Rond 16 uur waren de bootjes terug binnen in de haven. De meeste vissers gingen nog snel een frietje of een gevangen vis eten. Rond 17 uur ving de terugreis aan.
Zondag 1 augustus, makreelvissen met ZeeArend 1 & ZeeArend 3. Tot een week geleden was de makreelvangst nog zeer goed. Helaas was er in de laatse week een storm. De dag voordien was er nog een golfhoogte van meer dan 2 meter. Hierdoor zat de vis zeer verspreid en waren er geen meeuwen te vinden. De hele dag geen meeuwen gezien ... tot bij de terugvaart dicht bij de kust. Hierdoor was de vangst niet zoals gehoopt, maar iedereen had toch vis. Het weer viel ook goed mee, dus iedereen genoot van het zonnetje ondanks de mindere vangst. Maar het had veel slechter kunnen zijn zoals we hoorden van een schipper van een andere rederij. Al bij al toch nog een goed gevoel bij deze vistrip, zeker omdat de vorige vistrip van de club één jaar geleden was.
Na afloop ging 2/3 van de vissers nog binnen in ons nieuw lokaal "De Schakel" voor een drankje maar ook om nog een frietje te eten.

2 0 2 0

Dinsdag 21 juli, makreelvissen met de Marion. Na 8 maanden konden we eindelijk nog eens gaan vissen. Om 4.30 uur stond iedereen klaar op de bus te wachten, met mondkapjes op natuurlijk. Ondanks de goede vangstmeldingen, hadden de makrelen vandaag een echte off-day. Nergens meeuwen te zien, dan maar proberen boven enkele wrakjes. Maar ook boven de wrakjes was de vangst maar magertjes. Het was dus een slechte visdag.
Zaterdag 26 januari, Algemene Vergadering : Op de Algemene Vergadering waren slechts 20 vissers aanwezig. Een hele teleurstelling. Onze voorzitter Otwin en bestuurslid Johan voerden het woord en gaven meer uitleg bij het kasverslag en de vistrips die we dit jaar gaan doen. Vanwege de dramatische vangsten op de wrakken gaan we ons meer concentreren op het ankervissen. Het is beter om te vissen op vissoorten die iets minder gewild zijn, dan blijven proberen een vissoort te vangen die er toch niet zit. Verder kijken we ook uit naar andere mogelijkheden zoals forelvissen.
Walter Van Der Heyden nam afscheid van het bestuur. We willen Walter nogmaals danken voor zijn hulp in de voorbije jaren.
Frans Royackers heeft toegestemd om toe te treden tot het bestuur. Aangezien Frans al een paar keer clubkampioen geweest is, kent hij toch wel iets van het vissen ...

2 0 1 9

Zaterdag 30 november. Vanwege de wind van vrijdag met daarmee hoge golven die maar langzaam lager werden, werd beslist om een uurtje later uit te varen. Hierdoor hadden we mooi weer om uit te varen  Eerst was er een tas koffie voor iedereen. Nadat het aas aan boord was, konden we uitvaren. Er werden wat gulletjes gevangen, maar te weinig. Maar de steenbolk was dan weer wel massaal aanwezig. Dus iedereen had vis, alleen niet diegene die we het liefst hadden ... Tussendoor trakteerde Tonie ons een paar keer op frisdrank of een biertje. Ook had Tonie wat snacks voorzien.
Foto's
Zaterdag 16 november, Mosseldag. We mochten 279 gasten ontvangen op onze mosseldag. Spijtig genoeg toch iets minder dan vorig jaar, maar iets meer dan in 2017.
Van vele gasten mochten we horen dat de mosselen heel lekker waren. Dat horen we graag, want dat wil zeggen dat de kans groot is, dat ze volgend jaar terugkomen.
We willen dan ook alle gasten, maar zeker ook iedereen die meegeholpen heeft, bedanken om van de mosseldag weer een succes te maken. BEDANKT !!
Foto's gemaakt tijdens een kalme periode
Zaterdag 9 november, kustvissen Breskens. We zouden met 26 vissers, verdeeld over 8 bootjes, gaan vissen van uit Breskens. Er wordt momenteel goed wijting gevangen. De voorafgaande weersvoorspellingen waren goed. We zouden dus gaan vissen. In de laatste nacht sloeg het weer echter om, de wind nam toe en draaide ook nog naar de ongunstige richting. We waren met de bus nog een 20-tal km van Breskens toen we het telefoontje kregen dat er toch niet gevist zou worden. Vooral de windrichting was problematisch. Met dezelfde windkracht maar uit het zuiden, zouden we zeker gevist hebben. Gezien de goede vangsten was het spijtig dat we niet konden gaan vissen, maar VEILIGHEID gaat steeds voor.
We zagen dat de boten uit Vlissingen (andere kant van de Schelde) wel konden gaan vissen. Enerzijds omdat ze iets groter zijn, maar anderzijds ook doordat de windrichting voor hen wel gunstig was.
Gelukkig komt het niet vaak voor dat we moeten terugkeren, maar zo af en toe ... maar het blijft vervelend
Zaterdag 12 oktober, ankervissen all-in Vlissingen. We gingen met 2 boten, de ZeeArend 1 en ZeeArend 2, van uit Vlissingen vissen. Het was de eerste keer dat we met beide boten gingen vissen met de All-in formule. In de sluis kregen we al een koffie met een koek. Na een klein uurtje varen waren we op de plaats waar we gingen vissen. De schar was weer van de partij, met regelmatig 2 of 3 scharren tegelijk. Iets voor de middag kwam er dan een tas tomatensoep met een broodje. In de loop van de namiddag volgde dan nog een broodje rookworst. Tussendoor werd ook nog een paar keren een biertje of frisdrank aangeboden. Dus zowel eten en drinken inbegrepen EN ook nog voldoende vis. Deze formule sloeg wel aan bij de aanwezige vissers, dus zeker voor herhaling vatbaar. Er werden ook nog 3 tongen en een haaitje gevangen. Voor de rest vooral schar en af en toe een (ondermaatse) wijting. Er werden dus toch al wat punten voor het clubkampioenschap uitgedeeld. Het enige minpuntje, het weer. Bijna de hele dag was er wat neerslag. Niet echt regenbuien, maar als je er een hele dag in staat wordt toch alles nat.
Foto's
Zaterdag 5 oktober, clubfeest. Er waren 46 mensen aanwezig op ons clubfeest. We hopen volgend jaar toch weer wat meer mensen aanwezig zullen zijn. Eerst was er een warm- en koud buffet. Later in de avond volgde nog het dessert, een lekker stukje ijstaart met slagroom. Daarna volgde nog de trekking van onze tombola en de uitreiking van het clubkampioenschap
Zaterdag 31 augustus, kustvissen Breskens. We gingen met 4 bootjes (Discovery, Jordy, Yves en Jean-Henri) vissen van uit Breskens
Geen foto's gemaakt
Zaterdag 10 augustus, vis-rook-happening. De vis-rook-happening was weer een succes. We rookten 5 tonnen (240 kg) makreel en 1 ton (80 kg) paling. Makreel hadden we iets te veel en paling te weinig ... Het probleem is dat vele mensen ofwel te laat ofwel niet op voorhand bestellen en dan is het moeilijk in te schatten hoeveel paling je kan verkopen ... Vrijdag tijdens de voorbereiding kregen we veel regen over ons heen. Zaterdag bleef het droog, maar stond er veel wind waardoor het inpakpapier en alle papierwerk regelmatig ging vliegen. Maar uiteindelijk is toch alles goed gekomen. We hebben goed verkocht, dus dat is goed voor de kas. We hebben van verschillende klanten alweer te horen gekregen dat de paling en makreel ZEER LEKKER was, dus daar zijn we ook zeer tevreden mee. Tevreden klanten, tevreden met de verkoop, ... zo hebben we het graag.
Foto's
Zaterdag 20 juli, makreelvissen met de Maatje Adriana. Na enkele maanden droogte en warm weer en goede vangsten op makreel de laatste tijd, was het onze beurt om op makreel te gaan vissen. Maar we hadden pech dat dit weekend er een regenfront over de noordzee trok. Kort na uitvaren kregen we een stortbeu over ons. Er stond ook wel wat wind, maar dat viel uiteindelijk toch wel mee. Het water kwam deze keer vooral van uit de lucht. Helaas heeft deze weersverandering ook een slechte invloed op de vangst en kunnen we de vangst niet anders dan slecht te noemen. En dat in een jaar waar de makreelvangst echt zeer goed is. Waarom moest deze weersverandering net op deze dag komen ??
Zondag 23 juni, barbecue. Het was perfect barbecueweer, net onder de 30°. Misschien was het iets te warm, zeker voor de mensen die het vlees moesten bakken. We hadden dit jaar 96 gasten. Voor zover we gehoord hebben, waren ze allemaal tevreden over het eten. Dus wat ons betreft was het een zeer geslaagde activiteit. Er was ook een opendeurdag in het asielcentrum in dezelfde straat en dat leverde wel wat parkeerproblemen op. Maar door het mooie weer kwamen ook vele mensen uit de buurt met de fiets, dus viel het parkeerprobleem uiteindelijk toch wel mee.
Zaterdag 15 juni, ons bestuurslid Johan Wouters ontving een koninklijke onderscheiding uit handen van de burgemeester van Weert omwille van zijn jarenlange vrijwilligerswerk bij diverse verenigingen. Johan is, met deze onderscheiding, benoemt tot lid in de Orde van Oranje-Nassau
Verslag
Zaterdag 30 maart, wrakvissen met de Marion. Prachtig weer, geen wind, geen golven, af en toe het zonnetje ... wat wil je nog meer ? Gul ... spijtig genoeg zaten die ook niet bij IJmuiden, zelfs steenbolk zat er niet. We hoopten door iets noordelijkers te gaan, we misschien meer gul zouden vangen, maar dat bleek ijdele hoop te zijn.
Foto's
Zaterdag 16 februari, wrakvissen met de Maatje Adriana. Het is lang geleden dat we nog eens met 37 vissers waren op de Maatje Adriana. Het weer was goed. De wrakken waren er ook, want het is lang geleden dat we nog zo veel onderlijnen kwijtgespeeld zijn aan het wrak. Alleen de vis, waar was die ?? Niet enkel de gul was niet aanwezig, zelfs de steenbolk was er niet meer ... We hoorden dat op de kleine bootjes die op de wrakken gingen, ook zeer weinig gevangen werd. Helaas dus een vistrip om zeer snel te vergeten.
Zaterdag 26 januari, Algemene Vergadering : Op de Algemene Vergadering waren 36 vissers aanwezig. Onze voorzitter Otwin en kassier Bert voerden het woord en gaven meer uitleg bij het kasverslag en de vistrips die we dit jaar gaan doen. Zo werden er enkele nieuwigheden aangekondigd. We gaan nogmaals met de Marion van uit IJmuiden vissen, in de hoop dat er iets noordelijkers meer gul te vangen is. Ook gaan we met 2 kleine boten (elk 11 vissers) ankervissen van uit Vlissingen onder een all-in formule (bus, boot, aas, enkele hapjes en drankjes).